Ar
En
Ru
ورود

تاریخچه ی کابل های برق و مخابراتی

1401/01/24


تاریخچه کابل‌ برق و کابل مخابراتی

تاریخچه کابل برق و کابل مخابراتی به سال ۱۸۳۰ برمی‌گردد که کشتیرانان از کابل استفاده کردند. در آن زمان در کشتیرانی از کابل برای موارد دیگری استفاده می شد. اما با پیشرفت علم سیم به وجود آمد و هادی‌ آن از جنس مس بود. اما سیم‌ در آن زمان بدون عایق تولید می شود و با فراگیر شدن صنعت برق، خطرات ناشی از برق‌ گرفتگی بیشتر از قبل به وجود می‌آمد.

در سال ۱۸۷۶ اندیشه کابل با روکش لاستیکی به مرحله تولید رسید. برای اولین‌ بار کابل را به‌ صورت چند رشته‌ سیم مسی که به‌ هم تابیده و با نوعی کائوچوی طبیعی به نام گوتاپرچا عایق می کردند.

مراحل ساخت کابل این گونه بود که ابتدا یک ماده عایقی گیاهی را به‌ دور رسانا می پیچاندن و آن را در دمای ۱۳۰ تا ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد خشک می‌کردند. سپس آن را با ماده روغنی رزین، یا موم آغشته می‌کردند و در آخر با استفاده از سرب کابل را روکش می کردند. اما در سال ۱۸۸۷ شیمیدانان عایق جدیدی به نام باکلیت کشف کردند که ارزان‌تر از لاستیک بود. در همین دوران شبکه‌ هایی با ولتاژ بالاتر جای خود را در صنعت برق باز کردند به‌ طوری‌ که در سال ۱۸۹۸ نخستین کابل ده کیلووات سه رشته ای، برای یک شبکه برق متناوب سه‌فاز تولید شد.

در سال ۱۹۳۵ یک کارشناس سوئیسی به نام بورل دو الکترود در داخل روغن قرار داد و لایه‌ های مختلفی از کاغذ های عایق در فاصله بین دو الکترود قرار داد و ولتاژ شکست این مواد را اندازه‌گیری کرد. آزمایشات نشان می‌داد که با بهبود شرایط ساخت عایق های کاغذی، کیفیت عایق کاغذی بالا خواهد رفت و می‌توان آن‌ها را در ولتاژ بالاتر نیز به عنوان عایق استفاده کرد. با این پیشرفت ساخت کابل‌ های با ولتاژ بالاتر روز به‌ روز گسترده تر شد و با بهره‌گیری از مواد دیگری مانند PE _ PVC _ EPR دامنه فعالیت صنعت کابل‌ سازی گسترش پیدا کرد و سرمایه‌گذاری‌ های کلانی را جذب خود کرد.

کابل برق

در سال ۱۹۵۳ برای نخستین‌ بار کابل خشک با عایق پلی‌اتیلن کراس لینک (XLPE ) در کارخانه جنرال‌ الکتریک تولید و به بازار عرضه شد. عایق پلی اتیلن کراس لینک (پخته یا ولکانیزه شده ) ماده‌ای است که در پی یک واکنش شیمیایی- گرمایشی از ماده پلی اتیلن گرما - نرم به دست می‌آید.

 این ماده جدید امکان ساخت کابل‌ های با ولتاژ بسیار بالا را برای انسان فراهم کرد. ازهمین‌ رو امروزه تولید کابل های فراتر از پانصد کیلو وات نیز امکان‌ پذیر می باشد.

تاریخچه کابل برق و کابل مخابراتی در ایران

تاریخچه سیم و کابل در ایران بر اساس مستندات موجود می‌توان متوجه شد که از همان سال‌ های ورود کارخانه برق امین الضرب به ایران در سال ۱۲۸۲ خورشیدی سیم‌ های روکش‌دار و سپس کابل توسط همین شخص محمد حسین امین الضرب ملقب به پدر برق ایران وارد کشور ایران شد.

در سال‌ های نخست استفاده از انرژی برق معمولاً با سیم‌ های روکش‌دار به کمک مقر های کوچک سفید رنگ ( قرقره مانند) بر روی دیوار ها و سقف اتاق‌ ها و سالن‌ ها نصب می‌کردند.

درپی بهره‌گیری از انرژی برق برای راه‌اندازی موتور های برقی در کارگاه‌ ها و کارخانه‌ها استفاده از کابل‌های پیشرفته رایج شد و با افزایش تعداد کارگاه‌ ها و کارخانه‌ ها ورود کابل نیز بیشتر شد.

از سویی با جمع‌آوری شبکه‌ های هوایی در شهر های بزرگ به‌ ویژه در تهران و اصفهان و نصب شبکه های زیرزمینی کابل فشار ضعیف و فشار متوسط نیاز به کابل‌های پیشرفته وارداتی داشت.

 ساخت کابل برق و کابل مخابراتی در ایران

 کارخانه‌ های سیم سازی و کابل‌ سازی در ایران نزدیک به چهل سال پیشکابل تولید کردند. هرچند به‌نظر می‌رسد که سیم سازی تاریخچه بیشتری دارد.

کارخانه‌های کابل‌سازی در آغاز کار خود را با تولید سیم آغاز کردند و سپس رسانه‌ ها توسعه پیدا کردند و سرانجام به ساخت کابل روی آورد.

کابل برق

تعریف کابل برق و کابل مخابراتی

کابل برق

کابل برق در صنعت از مهم ترین تجهیزات برقی می باشد که برای برقراری جریان بین دو طرف از تجهیزات الکتریکی، از انواع کابل استفاده می‌کنند.

از به‌ هم تابیده شدن چند سیم (هادی جریان الکتریکی)، یک رشته کابل به وجود می‌آید این سیم‌ها به وسیله روکش عایقی از جنس‌های مختلف عایق بندی می شوند. آلیاژ های یک کابل و یا به‌ اصطلاح هادی‌ های آنها معمولاً از جنس مس، آلومینیوم، نقره و غیره می‌باشد لازم به ذکر است که مس قابلیت رسانایی بسیار بیشتری نسبت‌ به سایر فلزات دارا می‌باشد.

کابل مخابراتی

کابل مخابراتی یکی از کابل‌های پرکاربرد در زمینه‌ های برقراری ارتباط می‌باشد. این‌ گونه کابل‌ها برای انتقال سیگنال‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های مخابراتی استاندارد، معمولاً دارای هادی مسی با ضخامت ۰.۴ میلی‌متر الی ۰.۸ میلی‌متر می باشند. سطح مقطع کابل‌ های مخابراتی با قدرت انتقال آنها رابطه مستقیم دارند.

انواع کابل برق و کابل مخابراتی تولید شد توسط شرکت کارخانجات شهید قندی :

انواع کابل برق براساس پارامترهای مختلف

۱- کابل مسی

 با توجه به جنس هادی، کابل دارای دو نوع مسی و آلومینیومی می‌باشد کابل مسی قیمت و وزن بیشتری نسبت به کابل آلومینیومی دارد.

۲- کابل آلومینیومی

کابل های آلومینیومی کاربرد کمتری نسبت‌ به کابل‌های مسی دارند. معمولاً کابل‌ های خود نگهدار، برخی از کابل‌های زمینی و برخی از کابل‌های قدرت از جنس آلومینیوم تولید و به بازار عرضه می شوند.

۳- کابل افشان

این کابل معمولا از نوع مسی بود هادی این کابل‌ ها از رشته‌ های نازک تولید شد و انعطاف بیشتری نسبت به کابل خشک دارند.

۴- کابل مفتولی ( کابل خشک )

بیشتر کاربرد زمینی دارد و در کابل کشی‌ های شرکت توزیع بیشتر از این کابل‌ها استفاده می‌کند.

۵- کابل زمینی

این کابل بیشتر در خاک بکار گرفته می‌شود.

۶-کابل هوایی

این کابل به ‌صورت هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد کابل‌های خود نگهدار از این نوع کابل‌ها هستند.

انواع کابل ها بر اساس نوع مصرف

۱- کابل شبکه

۲-کابل مخابراتی (تلفن)

۳- کابل فشار ضعیف

۴-کابل فشار قوی

۵- کابل خود نگه‌دار

۶- کابل کنترل یا فرمان

۷- کابل اعلام حریق

۸-کابل کواکسیال

۹- کابل جوش

کابل مخابراتی

انواع کابل مخابراتی

۱- کابل مخابراتی مسی

این نوع کابل‌ها به دو روش زمینی و هوایی استفاده می‌شود که معمولاً به رنگ‌ های مشکی و طوسی در بازار موجود می‌باشد. کابل مخابراتی زمینی دارای استحکام بالاتری است. کابل‌های مشکی در فواصلی که کابل کشی می شود دچار افتادگی نمی‌شوند چون انعطاف‌ پذیری کمتری دارند.

 کابل هوایی مخابراتی بیشترین کاربرد را در داخل ساختمان ایفا می‌کند.

۲- کابل مخابراتی آلومینیومی

تفاوت این کابل با کابل‌ های مخابراتی مسی فقط در جنس هادی آن می‌باشد البته معمولاً کابل‌ های مخابراتی آلومینیومی دارای استاندارد نمی باشند زیرا در ضخامت‌ های استاندارد کابل مخابرات آلومینیوم انتقال آن بسیار ضعیف‌ تر است.