Ar
En
Ru
ورود

شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی سالهای بسیار خوبی در پیش دارد

12:52 1402/08/02

معاون مالی : "شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی یزد سالهای بسیار خوبی در پیش دارد"


شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی سال 1382 توسط شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از شرکت مخابرات خریداری شد. از آن به بعد سیاست های داخلی تغییر کرده و شرکت شهید قندی علاوه بر تولید کابل های مخابراتی به تولید دیگر محصولات رو آورد تا بازارهای دیگر را پوشش دهد. اگرچه شهید قندی رتبه های بسیار خوبی در کشور و منطقه بدست آورده است ، اما در دوران مدیریت گذشته با چالش هایی مواجه شد که در پی آن تولید، فروش و به تبع آن درآمد کاهش یافت. در سه سال اخیر شرکت آرام آرام از بحران خارج شد بطوریکه جهش در روند تولید، فروش، و بدست آوردن حدنصاب های جدید در سودهای عملیاتی و غیرعملیاتی کاملا مشهود است. به همین بهانه گفتگویی با معاون محترم مالی شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی یزد، دانش آموخته رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجوی دکتری مدیریت مالی ترتیب دادیم. آقای حسن حسین پور از مدیران مجرب در حوزه مالی در این مصاحبه تصریح کرد: برنامه های دقیقی ترتیب داده ایم و منتظر سالهای بسیار خوبی برای شرکت و زیر مجموعه های شهید قندی هستیم.


حد نصاب جدید در فروش

معاون مالی شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی گفت: در ده سال گذشته میانگین فروش (منظور برای فروش فقط شرکت کارخانجات شهید قندی) بین 300 تا 500 میلیارد تومان بوده که سال گذشته این میزان به 500 میلیارد رسید و امسال نیز با حد نصاب جدید فقط در نیمه نخست سال نزدیک به 340 میلیارد تومان فروش داشته ایم. وی افزود: از سال گذشته با تنوع بخشی به تولیدات و سیاست گذاری برای بدست آوردن بازارهای جدید، تا کنون توانسته ایم به بازارهای جدیدی دست یابیم که درمقایسه با سال های گذشته میزان افزایش قابل توجهی خواهد بود. به گفته آقای حسین پور بررسی های کارشناسانه نشان می دهد ظرفیت قابل دسترس تولید به ارزش حدود 2300 میلیارد تومان با نرخ مواد اولیه شش ماه نخست و با بکارگیری سه خط تولید برای آینده امکانپذیر است.


سود عملیاتی قابل قبول

آقای حسین پور درخصوص سودعملیاتی سال گذشته گفت: در سال 1401 سود خالص حاصل شده 113 میلیارد تومان بود که بیشتر ناشی از افزایش سود ناشی از نرخ ارز و فروش دارایی های غیر مولد بود، پیش بینی می کنیم امسال نیز همین میزان سود خالص را محقق کنیم که عدد قابل قبولی است. معاون مالی شرکت کارخانجات شهید قندی همچنین گفت: (از سال گذشته تاکنون بالغ بر 800 هزار دلار از طلب ((حدوداً 9 میلیون دلاری)) سوریه را نیز وصول کرده ایم که عمدتاً صرف خرید مواد اولیه شده است.


سود خالص

معاون مالی شرکت شهید قندی در پاسخ به سوال درآمدهای غیرعملیاتی گفت: در سال جاری حدود 75 میلیارد تومان از فروش دارایی غیر مولد سود غیرعملیاتی حاصل شد و 30 میلیارد تومان دیگرهم بابت فروش کابل های عودتی اتیوپی بدست خواهد آمد. آقای حسین پور در خصوص وصول مطالبات از شرکت های توانیر و مخابرات هم گفت: در خصوص مطالبات از مخابرات در سال قبل و سال جاری مجموعاً مبلغ 70 میلیارد تومان ملک تهاتر و پول آن دریافت شده که در شرایط حاضر بازار حداقل 45% ارزش بازار آنها افزایش یافته است (از کل طلب به میزان حدوداً 100 میلیارد تومان) ، از طرفی مبلغ 32 میلیارد تومان اوراق اخزا از توانیز دریافت خواهیم نمود. که 24% زیر ارزش اسمی تهاتر خواهد شد(کل مطالبات 96 میلیارد تومان) و در شرایط حاضر پیگیری های جدی در خصوص وصول مطالبات در جریان است. وی همچنین تاکید کرد امیدوار است بودجه 1200 میلیارد تومانی سال جاری محقق گردد.


بودجه بندی

حسین پور درخصوص پیش بینی بودجه هم توضیح داد: در حالت عادی پیش بینی ما برای بودجه امسال براساس درآمد 800 میلیارد تومانی برای تولیدات شهید قندی است که از این میزان حدود 560 میلیارد تومان می بایستی خرید مواد اولیه انجام گردد.


ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک

معاون مالی شرکت شهید قندی در خصوص چالش های پیش رو گفت: بدهی های گذشته یکی از چالش هاست، از جمله پرداخت ماهیانه حدودا 7/5 میلیارد تومان بابت بازپرداخت تسهیلات که عمدتاً از دوران مدیریت گذشته به مدیریت کنونی به ارث رسیده است. وی همچنین با تاکید بر اینکه صنعت تولید کابل یکی از پر مشقت ترین صنایع است گفت: ریسکهای سیستماتیک و غیر سیستماتیک از جمله تغییرات نرخ ارز و تامین مواد اولیه برای خطوط تولید از داخل و خارج کشور، همچنین دوره گردش نقدینگی پایین از جمله چالش های عمده این شرکت است که با تدابیری که اندیشیده شده امیدواریم بتوانیم اقدامات موثری در جهت پیشبرد اهداف و مدیریت ریسک در این حوزه ها داشته باشیم.


برنامه ریزی شاه کلید موفقیت

آقای حسین پور برنامه های پیش بینی شده را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: بهره برداری از این طرح ها و عملیاتی کردن آنها نیاز به زمان دارد. وی با اشاره به این موضوع که علیرغم اینکه رقبای ما قوی هستند، اما شهید قندی بخوبی با آنها رقابت می کند افزود: براساس شواهد، سال آینده از نظر مالی سال بسیار خوبی برای شرکت شهید قندی خواهد بود.