Ar
En
Ru
ورود

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی

07:30 1403/04/04

مجمع عمومی عادی سالیانه (منتهی به سال مالی 29 اسفند 1402) شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با حضور مدیرعامل، مدیران داخلی و سهامداران این شرکت برگزار شد.

در ابتدای نشست مجمع محمد حسین قائمی راد، نماینده شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع و فلزات به عنوان سهامدار اصلی به عنوان رئیس مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی انتخاب شد و وی سپس از هیات مدیره شرکت خواست تا گزارش خود را به مجمع ارائه کند.

در ادامه این نشست سید مجید حسینی عضو هیئت مدیره شرکت تولیدی شهید قندی به ارائه گزارشی پیرامون آخرین وضعیت فعالیتهای شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی و دورنمای تولید و سرمایه گذاری و توسعه این شرکت پرداخت.

وی محورهای گزارش هیات مدیره شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی به مجمع عمومی را عناوینی چون «روند سود و زیان شرکت به تفکیک محصولات»، «میزان تولید و فروش در بازار داخل و حوزه صادرات»، «تعهدات شرکت شهید قندی که از سال گذشته به 1403 منتقل شده»، «وضعیت حضور در مناقصات»، «میزان فروش نماینده های شرکت شهید قندی»، «گزارش تحقق بودجه»، «مطالبات شرکت شهید قندی از شرکتهای مخابرات، توانیر و مخابرات سوریه و موضوع کابل های اتیوپی»، «تسویه تسهیلات سنوات گذشته و وضعیت فعلی آنها»، «وضعیت چشم انداز جهانی مخابرات و فیبر نوری و آینده آن در کشور»، «وضعیت پروژه FTTH و نقش شرکت شهید قندی در این پروژه» و «موضوع طرح توسعه و بودجه 1403 کارخانجات تولیدی شهید قندی» اعلام کرد.

حسینی در ادامه به بررسی میزان سود و زیان شرکت شهید قندی در سالهای 1400 تا 1402 پرداخت و با ارائه نمودار آماری گفت: در سال 1400 مبلغ سود و زیان شرکت قبل از پرداخت مالیات 44 میلیارد تومان بوده که در سال 1401 به رقم 131 میلیارد تومان رسید و خوشبختانه این رقم در سال 1402 قبل از پرداخت مالیات 211 میلیارد تومان شده که بعد از پرداخت مالیات، سود خالص شهید قندی 202 میلیارد تومان شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت بیان داشت: با مقایسه روند تولید در سالهای 1400 تا 1402 شاهد رشد چشمگیری تولید در این مجموعه هستیم. این دستاورد شامل رشد 116 درصدی تولید در کابل مخابراتی نوری، رشد 42 درصدی تولید کابل برقی که عمدتا مشتری آن شرکت توانیر است، رشد 189 درصدی تولید کابل شبکه که در سنوات قبل تولید نمی شد و رشد 584 درصدی کابل خاص FTTH می شود. در بخش تولید "کابل برق" که عمده ترین محصول صادراتی شرکت شهید قندی به مقصد عراق است به رشد تولید 165 درصدی رسیدیم.

بودجه محقق شده شرکت شهید قندی به عنوان عملکرد واقعی در سال 1402 رقم 900 میلیارد تومان فروش بوده که سال قبل از آن 476 میلیارد تومان بوده است. در بخش فروش محصولات شرکت شهید قندی شاهد رشد 86 درصدی فروش در بازار داخلی و 160 درصدی فروش در بازار صادراتی بودیم که در مجموع ارزش فروش داخلی محصولات شرکت بسیار بیشتر از رقم صادرات بوده است.

شرکت شهید قندی در سال 1402 عملکرد موفقی در مناقصات داشته و مناقصاتی که شرکت نداشته و یا برنده نشده نیز بر مبنای سیاستگذاری های هوشمندانه انجام شده است. حجم زیادی قرارداد فروش محصولات شهید قندی در سال قبل منعقد شده و اجرای آن به امسال رسیده که با انجام آن می توانیم با قطعیت بگوییم که بودجه سال 1403 شرکت محقق خواهد شد. بطور مثال قراردادهای تولید 11 هزار کیلومتر کابل فیبر نوری با اخذ پیش پرداخت به عنوان عملیات تولیدی به سال 1403 منتقل شده است. در بخش "کابل میکرو" نیز 4 هزار کیلومتر قرارداد تولیدی منعقد شده است. بیشترین حجم فروش شرکت در بخش کابل فیبر نوری بوده اما تولید کابل آلمینیومی یک منبع خوبی برای توسعه صادرات و تامین منابع ارزی و واردات مواد اولیه و تجهیزات جدید تولیدی شرکت است.

شرکت شهید قندی سال گذشته در 58 مناقصه به ارزش 711 میلیارد تومان شرکت کرده که 25 مناقصه تولید را برنده شده و 29 مناقصه به حجم 154 میلیارد تومان را نیز به نمایندگان شرکت شهید قندی بخاطر پایین بودن حجم قرارداد یا سختی وصول مطالبات قرارداد واگذار کرده ایم.

شرکت شهید قندی همچنین در 7 مناقصه برنده نشده و 23 مناقصه شرکت نکرده که مربوط به مناقصات شرکت توانیر بوده اند. عموم این مناقصات پیش پرداخت نداشته و یا امکان تعدیل قیمت بخاطر نوسانات قیمت آلمینیوم و فلزات رنگی در آنها وجود نداشته است.

در حال حاضر شرکت شهید قندی بیش از 30 نماینده فعال فروش دارد که تعیین شده است هرکدام در چه منطقه ای فعالیت کنند و یا عاملیت فروش چه نوع محصولاتی را برعهده بگیرند. نمایندگان شرکت شهید قندی توانستند در سال 1401 به میزان 90 درصد فروش بیشتری نسبت به سال 1400 داشته باشند و در سال 1402 نیز 271 درصد رشد فروش محصولات داشته اند.

شرکت شهید قندی در سال 1401 توانست محصولات خود را به ارزش 439 میلیارد تومان در بازارهای داخلی و 40 میلیارد تومان نیز در بازار صادراتی به فروش برساند. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بنا بود رقم فروش داخلی شرکت شهید قندی در سال 1402 به عدد 1022 میلیارد تومان برسد که در عمل رقم 817 میلیارد تومان محقق شد و در بحث کل فروش داخلی و صادراتی، پیش بینی ها برای سال گذشته رقم 1200 میلیارد تومان بود که در پایان سال رقم 900 میلیارد تومان محقق شد. دلایل تحقق نیافتن عددهای برنامه ریزی شده فروش محصولات شرکت مواردی همچون مشکلات پیش آمده در کارت بازرگانی و عقب ماندن از برنامه صادرات، مشکلات تخصیص ارز و ... بودند اما در مجموع رقم فروش شرکت در سال 1402 با توجه به همه چالش ها قابل قبول است.

مطالبات شرکت شهید قندی از سازمان ها و شرکتهای خریدار محصولات یکی از مهمترین چالش های شرکت است که وصول مطالبات از آنها هم بسیار سخت است. مطالبات عمده شهید قندی از شرکت مخابرات ایران، شرکت توانیر، شرکت مخابرات سوریه و کابل های مرجوعی اتیوپی است. هیات مدیره تصمیم گرفت فروش محصولات شهید قندی به شرکت مخابرات ایران را بسیار محدود سازد زیرا بخش های فراوانی از زیرساخت های شرکت مخابرات ایران توسط شرکت شهید قندی تجهیز شده و کاهش فروش محصولات به این شرکت به نوعی راهکار شهید قندی برای وصول مطالباتش بود. به موازات این اقدام، پیگیری های حقوقی و ارتباطی زیادی برای وصول طلب شهید قندی از مخابرات ایران شد. بنا بر اسناد شهید قندی، مبلغ 135 میلیارد تومان رقم بدهی مخابرات به شرکت شهید قندی از سال 1397 تاکنون است اما مخابرات رقم پایین تری را به عنوان بدهی اش قبول داشت. در نهایت با پیگیری هایی که صورت گرفت 87 میلیارد تومان از طلب شهید قندی توسط مخابرات ایران پذیرفته شد. شرکت شهید قندی در ادامه برای وصول مطالبات خود در ابتدای تابستان 1402ساختمانی متعلق مخابرات ایران به ارزش 33 میلیارد تومان در استان البرز را دریافت کرد که قرار است مبلغ فروش آن به چرخه تامین مواد اولیه تولید در شهید قندی وارد شود. همچنین با توافقاتی که با مسئولان شرکت مخابرات داشته ایم قرار شد مابقی طلب شهید قندی نیز با ملک های دیگری از مخابرات تهاتر شود.

وصول طلب 130 میلیارد تومانی شهید قندی از شرکت توانیر نیز یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام است. در حال حاضر توانیر 104 میلیارد تومان از بدهی اش به شهید قندی را به رسمیت می شناسد که 45 میلیارد تومان از آن را نقدا دریافت کردیم و به میزان 20 میلیارد از بدهی را مفتول فولادی و 21 میلیارد دیگر را شمش آلمینیوم گرفتیم. مفتول های فولادی که فروخته خواهد شد و شمش های آلمینیوم نیز پس از عملیات فرآوری در مجموعه ای دیگر وارد چرخه تولید شهید قندی خواهد شد. همچنین 7/17 میلیارد تومان هم اسناد خزانه با ضریب متعارف سنی دریافت کرده ایم.

5/11 میلیون یورو مطالبات شهید قندی از شرکت مخابرات سوریه بوده که تا انتهای 1401 تنها 5/3 میلیون یورو از آن وصول شده بود. هیات مدیره شهید قندی مصوب کرد تا زمانی که بدهی شرکت مخابرات سوریه تسویه نشود، شهید قندی در هیچ مناقصه این شرکت نخواهد نکرد. تقریبا بالای 90 درصد از زیرساخت های مخابراتی سوریه کابل مسی است و اغلب توسط شهید قندی تامین می شده است. دولت سوریه پس از پایان جنگ داخلی به شدت پیگیر بازسازی خطوط ارتباطاتی خود است از طرفی دیگر سوریه در مسیر ترانزیت مخابراتی عراق و اردن با لبنان و کشورهای مدیترانه است و از این مسیر درآمدزایی خوبی دارد بنابراین این مهم انگیزه ای شد تا مخابرات سوریه اقداماتی برای پرداخت بدهی اش به شهید قندی در قالب مناقصات جدید انجام دهد که در این راستا شهید قندی توانست از 8 میلیون یورو مطالبه خود در سال گذشته 8/1 میلیون یورو را دریافت کند و هنوز 2/6 میلیون دلار از آن هنوز باقی مانده است. در حال حاضر نیز دو قرارداد 3 میلیون یورویی 18 ماهه و 12 ماهه میان شهید قندی و مخابرات سوریه منعقد شده است. قرار شده در این قراردادها شرکت مخابرات سوریه به ازای هرپارت محصول دریافتی بخشی از بدهی خود را نیز بپردازد.

مقداری از کابل های شهید قندی از سال 1392 در کشور اتیوپی بخاطر اختلاف بر سر مسائل فنی مانده بود و بخاطر تحریم ها در فلزات رنگی امکان انتقال آنها به ایران نبود و کشور اتیوپی هم اعلام کرده بود که کابل ها را بخاطر بلاتکلیفی و هزینه های انبارداری مصادره کرده است. با پیگیری های صورت گرفته از طریق وزارت امور خارجه و سایر بخش ها موفق شدیم سال گذشته 12 کانتینر با وزن 100 تُن و 16 کانتینر با وزن 210 تن کابل مسی و 4 کانتینر دیگر هم در سال جدید به ایران برگردانیم که ارزش ریالی این محموله رقم قابل توجهی است.

در سالهای گذشته مدیران شهید قندی برای تامین نیازهای تولیدی خود 90 میلیارد تومان وام بانکی برای توسعه و خرید ماشین آلات گرفته بودند که بخاطر مشکلاتی همچون رکود بازار نتوانسته بودند بازپرداخت کنند. این وام با گذر زمان به 260 میلیارد تومان بازپرداخت رسیده بود. این موضوع باعث شده بود که بانک حساب های شرکت را مسدود کند و شهید قندی عملا امکان گرفتن ضمانتنامه برای شرکت در مناقصات را نیز نداشته باشد. یکی از اقدامات مدیریت شرکت برای حل این چالش گرفتن تنفس یکساله از بانک مربوطه است. همچنین درصد سود دیرکرد وام هم کاهش یافت. در سال گذشته شرکت شهید قندی هرماه 2/7 میلیارد تومان قسط پرداخت کرده است در حالی که وصول مطالبات از خریداران محصولات شرکت هم به سختی انجام شد.

در مجموع چند مورد از بدهی های بانکی شهید قندی تسویه حساب شده و یک مورد آن هم اقساطش تا تیرماه 1404 ادامه خواهد داشت. بازپرداخت چند وام بانکی دریافت شده از بانک صادرات هم جزو دیون شرکت شهید قندی است.

مطابق بررسی های آماری و تحلیلی علمی و معتبر، چشم انداز توسعه صنعت مخابرات در جهان و بتبع آن ایران بسیار روشن است. بنا بر بررسی ها تا سال 2027 صنعت مخابرات با رشد 5/16 میلیارد دلاری روبرو خواهد بود که مقدمات آن از دوره شیوع کرونا پدید آمد. جهان بواسطه همه گیری این ویروس به شدت نیازمند ارتباطات اینترنتی بود که همین موضوع موجب اجرایی شدن طرح های بزرگ گسترش شبکه فیبر نوری در دنیا شد بطوریکه مصرف فیبر نوری در سال 2020 رقمی معادل 8 میلیارد دلار بود که بخش مهمی از ابن بازار هم مربوط به کشور ایالات متحده آمریکا بود. البته پیش بینی می شود در آینده نزدیک کشور چین سهم بیشتری از بازار توسعه مخابرات را در اختیار بگیرد. در حال حاضر جهان به سمت سیستم سلولاری جدید 5G می رود که برای تمام ارتباطات بی تی اس ها و ورود به بازار FTTH نیازمند شبکه فیبر نوری است. بنابراین در مجموع هرگونه سرمایه گذاری و توسعه تولید فیبر نوری توجیه اقتصادی بالایی دارد و از این منظر شرکت شهید قندی می تواند سهم بسیار بیشتری از بازار پرتقاضای فیبر نوری را در اختیار بگیرد.

ایران کشور استراتژیکی است که به گونه ای با 17 کشور پیرامونی خود همسایه است و می تواند از طریق ترانزیت مخابراتی با آنها درآمدزایی سرشاری داشته باشد. از طرفی تحریم های گسترده مخابراتی کشور هم فرصت مغتنمی برای تولیدکنندگان داخلی برای تامین نیازهای داخلی فراهم آورده است. از طرف دیگر طبق برنامه پنجم توسعه می بایست رینگ اینترنتی پیرامونی کشور تکمیل می شد و از طریق آن به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان متصل می شدیم تا در ترانزیت مخابراتی منطقه نقش آفرینی کنیم اما متاسفانه به شدت از این برنامه عقب هستیم، مجموع این مسائل گواه نیاز فراوان کشور به فیبرنوری برای اجرای طرح های ملی خود است.

با آغاز دولت سیزدهم، پروژه ای به تصویب هیات وزیران رسید که مطابق آن دولت متعهد شد 20 میلیون پوز در بخش خانگی و صنعتی را به شبکه فیبر نوری و اینترنت پرسرعت متصل کند و با اجرایی شدن این طرح، 80 درصد خانوارهای ایرانی صاحب اینترنت پرسرعت می شوند. در حال حاضر اغلب زیرساخت اینترنتی کشور به صورت اینترنت سیار است که شبکه آن اشباع شده و محدودیت فرکانس دارد و به واسطه ازدیاد بی تی اس ها و آلودگی های امواجی ایجاد شده، مجبوریم به سرعت به سمت توسعه شبکه فیبرنوری برویم. از طرف دیگر برنامه جدی دولت، توسعه اینترنت ملی است که اینهم نیازمند اینترنت پرسرعت در بخش خانگی و صنعتی است.

بنا بر آمار رسمی اعلام شده تنها 35 درصد از طرح اتصال 20 میلیون پوز به اینترنت پرسرعت اجرایی شده که این آمار به هیچ وجه واقعی نیست. بنا بر طرح دولت قرار بود در سال 1401 تعداد 5/2 میلیون خانوار، در سال 1402 تعداد 5/7 میلیون خانوار و در سال 1403 تعداد 10 میلیون خانوار به شبکه اینترنت پرسرعت وصل شوند که در حال حاضر فقط 316 هزار خانوار بطور کامل به این سیستم وصل شده اند و برای الباقی اغلب کابل فیبر نوری به سرکوچه ها رفته یا در خیابان های اصلی زندگی شان اجرا شده و هنوز هزاران کیلومتر فیبر نوری برای اتصال شبکه به درون خانه ها و اماکن نیاز است. مجموع این شرایط می تواند خبر خوشی برای شرکت شهید قندی باشد که باید برای تولید بیشتر برنامه ریزی کند.

یکی از نگرانی هایی که ممکن است بابت سرمایه گذاری در تولید بیشتر فیبر نوری برای پروژه های ملی مطرح شود، چگونگی تامین مالی این پروژه هاست. در طرح اتصال 20 میلیون پوز خانگی و صنعتی به شبکه فیبر نوری، دولت از اوپراتورهای تامین کننده اینترنت خواسته تا 10 درصد از تراکنش هایشان را که باید به عنوان عوارض به دولت پرداخت کنند را در این طرح سرمایه گذاری کنند که با توجه به درآمدهای بالای این اوپراتورها در سالهای اخیر از توسعه نیاز اینترنتی کشور خصوصا از دوره کرونا به بعد، بودجه خوبی برای اجرایی شدن شبکه فیبرنوری فراهم شده است. بطور مثال همراه اول در سالهای اخیر 80 همت درآمدزایی داشته که 10 درصد آن را باید به توسعه شبکه فیبر نوری اختصاص دهد. بنابراین نگرانی بابت کمبود بودجه در این طرح وجود ندارد و مشتریان شرکت شهید قندی می توانند به تعهداتشان در قبال خرید محصولات این شرکت عمل کنند. در حال حاضر شرکت پیشگامان کویر متولی اجرای شبکه فیبر نوری در یزد شده و شرکت مبین نت هم خطه شمال را در دست دارد و هردوی اینها فیبرنوری مورد نیازشان را از شهید قندی تامین می کنند.

آمارهای مربوط به واردات گوشی تلفن همراه به کشور هم گواه رشد فزاینده و چشمگیری است که موجب افزایش تقاضا برای استفاده از خدمات اینترنتی می شود و با توجه به اینکه ساختار فعلی مخابرات سیار کشور دیگر جوابگوی افزایش ظرفیت نیست، لاجرم باید شبکه فیبر نوری توسعه یابد.

شرکت شهید قندی در سال 1402 چندین قرارداد تولید فیبر نوری را امضا کرده که رقم تولیدی بسیار بالایی جزو تعهدات شرکت است اما انجام همه آنها با توجه به تکمیل بودن ظرفیت تولیدی شرکت و تامین نشدن مواد اولیه مورد نیاز، ممکن نشده است. این مهم اجرای هرچه سریعتر طرح های توسعه ای در شرکت شهید قندی را الزامی می کند.

توسعه شبکه اینترنت پرسرعت کشور برای اتصال 20 میلیون پوز به سیستم فیبر نوری علاوه بر فیبرنوری نیازمند تجهیزات دیگری همچون "مودم" است. در حالی برای اجرای این طرح به 20 میلیون مودم جدید نیازمندیم که توان اسمی و البته غیرواقعی تولید مودم در کشور 60 هزار در سال است. بنابراین شهید قندی به پشتوانه توان و اعتبار خود به حوزه تامین مودم هم وارد شده و در قراردادی با شرکت ایرانسل منعقد مرده که مطابق آن قرار است در چند مرحله مودم از چین وارد شود. البته شرکت شهید قندی برنامه هایی نیز برای سرمایه گذاری، تامین و تولید سایر تجهیزان مورد نیاز شبکه اینترنت پرسرعت در دست اقدام دارد.

یکی دیگر از برنامه های شهید قندی، فروش خدمت در طرح توسعه شبکه اینترنت پرسرعت در قالب پیمانکاری اجرای فیبرنوری است. در حال حاضر کشور با کمبود پیمانکار متخصص و دارای صلاحیت در این زمینه روبروست که یکی از شرکتهای زیرمجموعه شهید قندی به عنوان پیمانکار به این حوزه ورود کرده است.

شرکت شهید قندی دارای زیرساخت های قوی و شهرت و اعتبار در حوزه تجهیزات ارتباطاتی است بنابراین ظرفیت بسیار خوبی برای تولید محصولات جدید همچون کابل های شبکه و دیتا متناسب با نیازهای روز بازار وجود دارد. محصولات قدیمی شرکت با ماشین آلات قدیمی و برای مشتریان قدیمی تولید می شود که اغلب هم در پرداخت بدهی خود به شرکت شهید قندی بسیار تاخیر دارند بنابراین علم اقتصاد حکم می کند شرکت شهید قندی باید بر روی تولید محصولات جدید برای نیازهای جدید و مشتریان متنوع تر مانند اوپراتورهای تلفن همراه سرمایه گذاری کند.

در حال حاضر برای واردات ماشین آلات طرح توسعه تولید کابل های فیبر نوری اقدامات مختلفی انجام شده و در مواردی ماشین آلات در حال حمل به سمت ایران و در مواردی با پرداخت پیش پرداخت، در حال تولید هستند. البته برای تولید محصولات جدید هم ماشین آلاتی شناسایی و برنامه ریزی خرید آنها انجام شده و منتظر تامین بودجه و ارز هستند.


not found

not found

not found

not found

not found

not found